همه چیز در مورد عیب یابی،تعمیرات و کاربرد ژنراتور به زبان ساده-ژنراتور چگونه کار می کند؟ژنراتور وسیله ای جهت تولید برق سه فاز و تک فاز بصورت القایی می باشد.
ژنراتور چیست _ طرز کار ژنراتور سه فاز pdf

آسان ژنراتور

ژنراتور چیست _ طرز کار ژنراتور سه فاز pdf
ژنراتور چیست _ طرز کار ژنراتور سه فاز pdf

ژنراتور چیست _ طرز کار ژنراتور سه فاز pdf

همه چیز در مورد عیب یابی،تعمیرات و کاربرد ژنراتور به زبان ساده-ژنراتور چگونه کار می کند؟ژنراتور وسیله ای جهت تولید برق سه فاز و تک فاز بصورت القایی می باشد.

مکانیزم،مکانیسم،مکانیک،کار،سیستم تحریک و اکسایتر ژنراتور برق سه فاز سنکرون و آسنکرون چیست PDF

ژنراتور چیست؟ پس از خواندن این مقاله شما کاملا با طرز کار ژنراتور ، عیب یابی و تعمیرات آن آشنا خواهید شد. ژنراتورها به دو صورت DC و AC وجود دارند که در اینجا به تشریح طرز کار ژنراتور های AC میپردازیم. ژنراتورهای الکتریکی به دو صورت سنکرون و آسنکرون تولید میشوند. ما در اینجا به تشریح کامل ژنراتور برق سه فاز می پردازیم.

تفاوت بین ماشین های الکتریکی (ژنراتور) سنکرون و آسنکرون چیست

در ماشینهای الکتریکی آسنکرون سرعت گردش میدان مغناطیسی با روتور یکی نیست و بیشتر در ساخت الکترو موتور کاربرد دارند.

ژنراتور سنکرون چیست

در ماشینهای الکتریکی سنکرون سرعت چرخش روتور با میدان مغناطیسی برابر است(حتی زیر بار) . ماشینهای الکتریکی سنکرون بیشتر در ژنراتورهای مولد برق کاربرد دارند. منظور از ژنراتور سنکرون نیز همین است. در اینجا به تشریح ژنراتور های AC سنکرون میپردازیم. در این مقاله سعی ما معرفی ، بیان کاربرد و آموزش انواع ژنراتور سه فاز علی الخصوص ژنراتورهای استمفورد به زبان ساده است.

همچنین عیب یابی ، طرز تشخیص اصلی بودن ژنراتور استمفورد و انتخاب رگولاتور ولتاژ یا avr مناسب جهت هر مدل ژنراتور می باشد. البته ساختار اصلی همه انواع ژنراتورها و حتی ژنراتورهای نیروگاه شبیه به یکدیگر می باشد و این اطلاعات را میتوان به سایر ژنراتورها بسط داد. ژنراتورها در گذشته جهت ایجاد سیگنال تحریک (برق DC مورد نیاز روتور) از ذغال استفاده میکردند. ولی دو عیب دارند:

عیب ژنراتورهای ذغالی و مزیت ژنراتور اکسایتری یا براشلس چیست

ذغال مرتبا تحلیل میرود و به حدود 2 میلیمتر که برسد باید تعویض شود ولی ژنراتورهای اکسایتری بوسیله القای ولتاژ کار میکنند و ذغال ندارند. جریان تحریک ژنراتورهای ذغالی بسیار زیاد است. لذا بخش کنترلر ولتاژ بخش زیادی از جریان خروجی را صرف ایجاد میدان مغناطیسی خود ژنراتور سه فاز میکند. AVR(رگولاتور ولتاژ) این ژنراتورها معمولا بزرگ و بعضا گران(به غیر از رگولاتورهای ما) میباشند.

ژنراتور سه فاز چیست

ژنراتور چیست؟ ژنراتور مولد برق وسیله ایست جهت تولید برق که نیاز به یک منبع انرژی دیگری جهت چرخش دارد تا بتواند با ایجاد میدان مغناطیسی ، بوسیله القاء ، برق سه فاز تولید نماید. منبع اولیه میتواند موتور دیزلی ، گازی و بنزینی ، نیروی باد ، توربین بخار یا آب و... باشد. ژنراتور بیشتر به دو صورت تک فاز و سه فاز تولید میشود.

برق خروجی ژنراتور تک فاز معمولا 230 ولت ac و برق خروجی ژنراتور سه فاز 400 ولت متناوب در کاربردهای کوچک و 6300 ولت در کاربردهای بزرگ و نیروگاهی می باشد. در بعضی از کشورها ولتاژ فاز به نول شهری 110 ولت است. لذا اکثر ژنراتورها سر وسط سیم پیچی را روی تخته کلمپ خروجی آورده اند. لذا این ژنراتورها هم مولد برق 110 ولت و هم مولد ولتاژ 230 ولت می باشند.

ژنراتور چیست-داخل ژنراتور استمفورد -ساختمان داخلی ژنراتور - اجزای داخلی ژنراتور استامفورد STAMFORD GENERATOR

قیمت،محاسبه توان،برق خروجی و سربندی ژنراتور سه فاز طرح استمفورد سری ساده،سایلنت ساخت ایران

فرکانس خروجی ، دور یا گشتاور ژنراتور چیست

فرکانس خروجی ژنراتورها معمولا 50 هرتز و در برخی کشورها مانند امریکا 60 هرتز است. دور ژنراتور به تعداد قطبهای آن بستگی دارد. تعداد قطب های ژنراتورها در ایران معمولا 4 است لذا با ضرب فرکانس در عدد 30 دور آن بدست می آید. 1500 دور در 50HZ و 1800 درو در دقیقه در برق 60 هرتز.

فرمول رابطه فرکانس و دور ژنراتور چیست

  • فرکانس ژنراتور (f) = تعداد گردش در دقیقه موتور (N) * تعداد قطب های مغناطیسی (P) تقسیم بر 120
  • فرمول محاسبه تعداد قطب ژنراتور: P = 120 * f / N
  • در ایران ژنراتورها معمولا 4 قطبی می باشند. لذا طبق فرمول بالا، دور ژنراتور باید 1500RPM باشد.
  • RPM=دور بر دقیقه

ژنراتور از چند بخش تشکیل می شود که به تفصیل در مورد آنها می پردازیم. جهت عیب یابی ژنراتور لازم است از طرز کار ژنراتور و ساختمان ژنراتور سه فاز اطلاعات کسب کنیم. جهت مشاوره ، تعمیر ات ژنراتور و یا شرکت در کلاسهای آموزشی دیزل ژنراتور با شرکت آسان ژنراتور تماس حاصل فرمایید.

ساختار ژنراتور شنت و مغناطیس دائم چیست

ژنراتور چیست-اجزای داخلی ژنراتور -ژنراتور استامفورد STAMFORD GENERATOR

عکس اجزای داخلی ژنراتور

  • سیم پیچ روتور و استاتور اصلی ژنراتور: وظیفه این بخش تولید و تامین برق سه فاز خروجی ژنراتور می باشد. ولتاژ فاز به فاز خروجی معمولا 400 ولت موثر متناوب و ولتاژ فاز به نول 220 ولت موثر می باشد.

سیستم اکسایتر تحریک ژنراتور چیست

  • روتور و استاتور تحریک یا اکسایتر ژنراتور: اکسایتر تحریک ژنراتور، وظیفه مغناطیس کردن روتور اصلی را بر عهده دارد. سیم پیچ روتور اکسایتر از دو بخش مثبت و منفی تشکیل می شود که هر قسمت بوسیله سه عدد دیود ژنراتور ، وظیفه تولید جریان dc مثبت و منفی با آمپر بالا را دارند. این ولتاژ و جریان با اعمال به روتور اصلی عمل تحریک سیم پیچ اصلی و القای ولتاژ الکتریکی برای تولید برق خروجی ژنراتور را بعهده دارد.

مزیت اکسایتر تحریک نسبت به ذغال این است که جریان مورد نیاز تحریک جهت تغذیه استاتور اکسایتر کمتر میباشد. لذا ابعاد رگولاتور ولتاژ کمتر و راندمان ژنراتور بالاتر می باشد. جریان تحریک ژنراتورهای براشلس یا اکسایتری تا رنج 1MW معمولا حدود 5 آمپر یا کمی بالاتر است. جریان تحریک، در ژنراتورهای ذغالی تا 700 آمپر هم میرسد. جریان تحریک ژنراتور نیروگاه تا چند هزار آمپر نیز میرسد.

  • Avr یا ای وی آر یا رگولاتور ژنراتور : ولتاژ وظیفه تولید برق dc مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک را بعهده دارد. ای وی آر (avr) از برق خروجی ژنراتور تغذیه میشود . در ابتدا به نظر میرسد ولتاژ خروجی ژنراتور صفر است پس چگونه ای وی آر (avr) تغذیه می شود؟! ژنراتور بخاطر وجود پسماند مغناطیسی سیم پیچها در حد چند ولت ولتاژ در خروجی دارد لذا ای وی آر (avr) از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ولتاژ ژنراتور را بالا می آورد.

سپس حلقه فیدبک ای وی آر (avr) منفی می شود و ولتاژ خروجی را بر روی 400 ولت یا مقدار تنظیم شده فیکس میکند. ولتاژ خروجی ای وی آر حدود 40-90 ولت dc می باشد. نکته قابل تامل این است که ای وی آر (avr) وظیفه رگوله کردن ولتاژ خروجی را بعهده دارد تا در بارهای خروجی متغیر و دور ها یا فرکانس های مختلف دیزل ژنراتور ولتاژ خروجی ژنراتور تغیر نکند.

ای وی آر (avr) برای هر نوع ژنراتور بخاطر جریان های تحریک و ساختار متفاوت، خاص همان ژنراتور می باشد. همچنین مدل ای وی آر (avr) یا رگولاتور ولتاژ برای کاربردهای مختلف ، متفاوت می باشد. در ادامه انواع ای وی آر (avr)  برای مدل های مختلف ژنراتور معرفی می شود. جهت مشاوره و خرید با شرکت آسان ژنراتور دانیال تماس بگیرید. ما تولید کننده انواع رگولاتور از پنج آمپر تا 2500 آمپر می باشیم.

  • فن تهویه  : این قسمت بمنظور تهویه هوای داخل ژنراتور و خنک سازی سیم پیچ های ژنراتور تعبیه شده است.
  • دیسکت های کوپلینگ: صفحاتی دایره ای شکل می باشند که به منظور اتصال یا کوپلینگ به موتور ، روی فلایویل موتور دیزل ژنراتور پیچ می شوند. لذا با روشن شدن موتور ، ژنراتور نیز به حرکت در می آید.

آیا میخواهید شغلی با درآمد عالی کسب کنید، جهت شرکت در کلاسهای آموزش دیزل ژنراتور ما تماس حاصل فرمایید.

عملکرد یا طرز کار ژنراتور چیست

همانگونه که در عکس زیر مشاهده می کنید ژنراتور سه فاز از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل می شود. سیم پیچ هایی که روی قسمت های ثابت ژنراتور نصب شده اند استاتور و سیم پیچ هایی که بر روی قسمت های متحرک پیچیده شده اند روتور نامیده می شوند. استاتور اصلی (main generator) سیم پیچی می باشد که برق خروجی را بوسیله قسمت روتور تولید می کند و جریان خروجی از این بخش عبور میکند.

روتور این قسمت عمل آهن ربای الکترومغناطیسی را انجام میدهد لذا روتور با ایجاد میدان الکترو مغناطیسی باعث القای ولتاژ متناوب بر روی استاتور می شود.استاتور از سه سیم پیچ تشکیل شده است که یک سر آنها به یکدیگر و سرهای دیگر آنها به ترمینالهای خروجی ژنراتور متصل می باشند.

همانگونه که میدانیم آهنربای الکترو مغناطییسی به جریان برق مستقیم یا dc نیاز دارد پس برق روتور اصلی از روتور تحریک یا اکسایتر تامین می شود. جریان خروجی روتور اکسایتر بوسیله القای میدان الکترو مغناطیسی تولیدی استاتور اکسایتر  بوجود می آید که بوسیله یک پل دیودی (پس از یکسو سازی) به روتور اصلی اعمال می گردد.

جریان مستقیم یا dc استاتور اکسایتر نیز بوسیله avr تامین می گردد. برق ورودی avr نیز از ترمینال های خروجی یا استاتور اصلی تامین میگردد. لذا این چرخه طبیعی همیشه در جریان است و رگولاتور ولتاژ یا avr با تغییر جریان خروجی خود ، ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند. 

نقشه سیم کشی ژنراتور - نقشه تحریک یا اکسایتر ژنراتور

در شکل های زیر ابتدا نقشه سیم کشی ژنراتور شنت و در زیر آن نقشه سیم کشی ژنراتور مغناطیس دائم آمده است. با دقت در اشکال براحتی متوجه نقشه سیم کشی ژنراتور خواهید شد. رگولاتور ولتاژ از برق خروجی ژنراتور 3 فاز نمونه گرفته و سیستم تحریک اکسایتر ژنراتور را کنترل می نماید. در نتیجه برق خروجی ژنراتور رگوله خواهد شد.

ژنراتور چیست-نقشه سیم کشی ژنراتور - نقشه تحریک ژنراتور

ژنراتور براشلس (BRUSHLESS) چیست؟ منظور از براشلس بدون ذغال است.

سیم پیچی،علت افت ولتاژ،سوختن دیود و ساخت ژنراتورتکفاز 220 ولت ساده قوی خانگی قیمت

تذکر هایی در باب استفاده صحیح از ژنراتور : (طرز کار ژنراتور چیست)

  • قبل از راه اندازی ژنراتور سنکرون باید در انتخاب ژنراتور مورد نیاز برای دیزل ژنراتور دقت کرد تا توان خروجی ژنراتور از توان نامی موتور دیزل ژنراتور پایین تر باشد. چون بخشی از توان خروجی موتور دیزل ژنراتور تلف می شود. البته در دیزل ژنراتورهای مجهز به کامپیوتر (ecu) این مشکل کمتر به چشم می خورد مخصوصا در موتورهای جدید ولوو ولی با این حال برای افزایش عمر دیزل ژنراتور باید این نکته را مد نظر قرار داد.
  • توجه شود که بانک های خازنی هنگام استفاده از دیزل ژنراتور باید از سرویس خارج شوند وگرنه برگشت جریان موجب آسیب رساندن به ژنراتور می شود.
  • به هیچ عنوان ژنراتور را زیر بار خاموش و روشن نکنید وگرنه ژنراتور آسیب خواهد دید. لذا در خروجی ژنراتور در صورتی که از تابلو برق اتوماتیک استفاده نمی شود از بریکر استفاده شود و پس از روشن نمودن دیزل ژنراتور و گرم شدن آن بریکر را وصل نمایید و قبل از خاموش کردن دیزل ژنراتور ابتدا بریکر مربوطه را قطع نمایید تا بار از روی ژنراتور برداشته شود و پس از خنک شدن دیزل ژنراتور آنرا خاموش کنید.

عیب یابی و تعمیر ژنراتور

اخطار : اگر تابحال کار عملی در خصوص سیم پیچی ژنراتور انجام نداده اید به هیچ وجه اقدام به تعمیرات و عیب یابی نکنید وگرنه موجب خسارت و صدمه بدنی خواهد شد. ما آماده ارسال نیرو جهت کمک به شما هستیم. جهت تشخیص عیب و انجا تعمیرات ژنراتور موارد زیر را بررسی کنید:

  • اگر ولتاژ خروجی ژنراتور صفر ولت است احتمالا اکسایتر یا سیم پیچ اصلی سوخته است. لذا قبل از هر کاری avr و دیود های اکسایتر را چک کنید. اگر مشکلی نبود اقدام به سیم پیچی ژنراتور نمایید.

علت برق ندادن ژنراتور چیست

  • اگر ولتاژ خروجی ژنراتور در حد چند ولت بود احتمالا avr سوخته است.

علت افت ولتاژ ژنراتور چیست

  • اگر ولتاژ خروجی ژنراتور در حد چند ده ولت بود به احتمال قوی دیود های اکسایتر سوخته است. ابتدا آنها را چک کنید سپس اقدام به تنظیم ولتاژ بوسیله avr کنید.

تذکر: در هر مورد توجه کنید که پس از رفع مشکل و اعمال بار بر روی ژنراتور به  سرعت بار را از روی ژنراتور بردارید و دمای سیم پیچ اکسایتر و دیودها را اندازه گیری کنید و مطمان شوید که مشکل دیگری وجود ندارد. بعضی از افراد بدون توجه به علت افت ولتاژ خروجی ژنراتور اقدام به جبران افت ولتاژ بوسیله avr میکنند که این باعث می شود ، پس از اعمال بار بر روی ژنراتور ،  ژنراتور شروع به دود کردن کند که در خوشبینانه ترین حالت دیود های اکسایتر ژنراتور سوخته است.

ژنراتور چیست-داخل ژنراتور استمفورد ساختمان داخلی ژنراتور عملکرد ژنراتور اجزای داخلی ژنراتور استامفورد STAMFORD GENERATOR

ژنراتور سنکرون pdf

علت سوختن دیود ژنراتور چیست؟

سوختن دیود ژنراتور علت های زیادی دارد از جمله : عدم وجود وریستور (بعضی از تعمیر کاران ژنراتور آن را حذف میکنند) ، برخورد صاعقه با ژنراتور ، کشیدن آمپر بالا از ژنراتور سه فاز ، بار کشیدن زیاد و طولانی مدت از ژنراتور ، استفاده از دیود های ژنراتور سه فاز نامرغوب و یا دیود با  آمپر پایین تر ، اتصالی در برق خروجی و یا سیم کشی و سیم پیچی ژنراتور ، استفاده کردن از رگولاتور ولتاژ نا مناسب ، سربندی اشتباه برق سه فاز خروجی ژنراتور و یا رگولاتور ژنراتور و اتصالی برق شبکه با برق ژنراتور.

علت سوختن ژنراتور چیست

سوختن سیم پیچ ژنراتور سه فاز علاوه بر عوامل بالا به این موارد نیز بستگی دارد: سوختن دیود ژنراتور ، افزایش ناگهانی ولتاژ یا جریان خروجی رگولاتور ولتاژ ژنراتور ، سوختن رگولاتور ولتاژ ژنراتور و خیس شدن سیم پیچ ژنراتور در حال کار.

توربو ژنراتور چیست

توربو ژنراتور معمولا در نیروگاه کاربرد دارد. معمولا دور توربو ژنراتور برق بالا است (معمولا 3000 دور). لذا تعداد قطب های این ژنراتورها کمتر است (معمولا دو قطب). لذا طبق فرمول رابطه فرکانس با دور ژنراتور مشخص است که دور با تعداد قطب ها رابطه عکس دارند و هرچه تعداد قطب های ژنراتور کمتر شود دور یا فرکانس خروجی ژنراتور سه فاز بیشتر خواهد شد.

طرز کار ژنراتور برق القایی سنکرون ساده DC الکتریکی به زبان فارسی

نحوه تست دیودهای ژنراتور:

دیود ژنراتور (generator diod) در قسمت اکسایتر یا تحریک ژنراتور ، دیزل ژنراتور قرار دارد و در اندازه ها و جریان های مختلف تولید می گردد. این دیودها وظیفه یکسو سازی یا DC نمودن انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت تحریک ژنراتور را بعهده دارند. دیود و پل دیود ژنراتور ((DIODE BRIDGE GENERATOR)) یکی از قسمت های اصلی دیزل ژنراتور محسوب می شود که ولتاژ خروجی ژنراتور راه انداز یا همان اکسایتر (EXITER GENERATOR) را از حالت AC به حالت DC تبدبل می کند.

در واقع شش عدد دیود موجود درپل دیودی(دیود و پل دیود ژنراتور یا به صورت تکی به تعداد شش عدد است. و یا به صورت دو نیم هلال که یکی مجموعه آند و یک مجموعه کاتد را تشکیل می دهد) به صورت یکسو کننده تمام پل هر دو یک بخش از موج سینوسی سه فاز را یکسو می کنند. بنابراین هر دو دیود یک یکسو کننده تمام موج را تشکیل می دهند. حال اگر یکی از این دیودها دچار مشکل شود باعث کاهش جریان/ولتاژ تحریک روتور ژنراتور ((آرمیچر ژنراتور)) می شود.

حال اگر AVR ژنراتور که وظیفه تنظیم و رگوله کردن ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد از انعطاف مناسبی برخوردار باشد، Open Circuit ((مدار باز))شدن دیود(( سوختن دیود)) در عملکرد ژنراتور مشخص نمی گردد. اما اگر منعطف نباشد مشکلات فوق رخ می دهد. لذا در صورت بروز اینگونه مشکلات به جای تعویض بیمورد ولتاژ رگولاتور ژنراتور((AVR ژنراتور)) دیود و پل دیود ژنراتور را با توجه به آند و کاتد آنها حتما چک کنید.

عیب یابی ژنراتور

هر گاه با مشکلاتی از قبیل (ولتاژ ژنراتور کمتر از حد مطلوب است اما رگولاتور ولتاز ژنراتور (AVR) سالم است؟ دیزل ژنراتور روشن می شود اما ولتاژ ژنراتور صفر است؟ دیزل ژنراتور روشن می شود اما ولتاژ تکفاز کمتر از۲۱۰ ولت است؟ ولتاژ ژنراتور تنظیم نمی شود؟ (به عبارت دیگر ولتاژ یکی یا دو و یا هر سه فاز ژنراتور به حد مطلوب نمیرسد.)) مواجه شدید مشکل اصلی از دیود و پل دیود ژنراتور است.

چنانچه دیود ژنراتور منفجر شود از هر دو طرف اتصال باز می شود که از ظاهر و بوی دیودهای ژنراتور مشخص است.

ژنراتور چیست-داخل ژنراتور استمفورد ساختمان داخلی ژنراتور عملکرد ژنراتور اجزای داخلی ژنراتور استامفورد STAMFORD GENERATOR

اجزای داخلی ژنراتور سه فاز - ساختار/ساختمان ژنراتور سه فاز

اصول کتاب،نحوه و نرم افزار محاسبات طراحی و ساخت ژنراتور برق سنکرون مغناطیس دائم القایی

نحوه تست وریستور ژنراتور سه فاز چیست

طبق تصویر سمت راست پایین تصویر فوق وریستورها سمت راست شافت ژنراتور بر روی اکسایتر نصب شده اند. وَریستورها که به عنوان مقاومت‌های وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors) از آنها یاد می‌شود، قطعات الکتریکی هستند که وظیفه اصلی‌شان حفاظت از مدارهای الکترونیکی و سیستم‌های قدرت توسط جذب انرژی اضافی و تنظیم مقادیر ناخواسته ولتاژهای زودگذر (ناپایدار) است.

ولتاژهای سریع و گذرا در نیروگاه‌ها و پست‌های قدرت یا مدارهای الکترونیکی می‌تواند ناشی از رعد و برق یا کلیدزنی قطع و وصل خواسته یا ناخواسته یا در مدارهای الکترونیکی حساس می‌تواند ناشی از تخلیه الکتریسیته ساکن جمع شده در بدن انسان باشد که وریستورها بدون خراب شدن می‌توانند به طور مکرر عمل تنظیم و محدود کردن این گونه ولتاژهای ناپایدار و زود گذر را انجام دهند.

پس وظیفه وریستورها مقابله با نوسانات سریع ولتاژ می باشند. پس ژنراتور بدون آنها نیز کار میکند. جهت تست وریستور  ژنراتور قسمت کابل ورودی اکسایتر یا منفی اکسایتر را باز کنید. سپس از مقدار اهمی وریستور ژنراتور را از هر دو طرف اندازه بگیرید. باید مقدار اهمی از هر دو طرف با هم برابر باشد. وریستورها در صورت سوختن اتصال کوتاه یا منفجر می شوند.

انواع ژنراتور از لحاظ سیستم تحریک (انواع اکسایتر)

سیستم تحریک ژنراتور در دو نوع ذغالی و اکسایتری وجود دارد که در ابتدای امر باید نوع ژنراتور را حتما تشخیص دهید. ژنراتورهای ذغالی در گذشته تولید میشدند و بخاطر جریان تحریک بسیار زیاد باعث اتلاف زیاد ژنراتور میشوند مثلا ژنراتوری که جریان خروجی 300 آمپری دارد جریان تحریک 80 آمپر دارد که avr از برق خروجی فیدبک میزند به اکسایتر و در اصل این برق از خروجی ژنراتور تامین شده است و همچنین تلفات avrهای ذغالی نیز به این مورد اضافه میگردد.

زمان تعویض ذغال ژنراتور

مشکل دیگری که ژنراتورهای ذغالی دارند نیاز به تعویض ذغال در آنهاست مثلا ذغال نوعی ژنراتور 2/5 سانت است که وقتی به 1 میلیمتر رسید باید تعویض شود. لذا نیاز به سرویسو نگهداری در آنها بیشتر میشود. avrهای ژنراتورهای ذغالی دیگر تولید نمیشوند ولی شرکت آسان ژنراتور دانیال توانسته با بکارگیری دانش داخلی این avr ها را با کیفیتی بالا و عمری طولانی تولید و وارد بازار نماید.

ژنراتور چیست- avr ژنراتور های ذغالی رگولاتور ژنراتور ذغالی تنظیم کننده ولتاژ ژنراتور ذغالی

رگولاتور ژنراتورهای ذغالی

نحوه انتخاب و محاسبه ظرفیت ژنراتور مورد نیاز:

جهت محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور مورد نیاز توسط نرم افزار به بخش خدمات مراجعه کنید. معمولا  توان ژنراتور بر حسب کیلو ولت آمپر یا KVA بیان میشود. ماکزیمم جریان خروجی ژنراتور 1.44 برابر کاوای ژنراتور میباشد. ولی هیچگاه تا این حد از ژنراتور جریان نکشید. با بدست آوردن توان یا جریان مصرف کننده و کسینوس فی میتوان ژنراتور مناسب را انتخاب نمود.

اگر جریان ماکزیمم مصرف کننده یا بار فقط مصرف روشنایی یا مسکونی و اداره ای بود کاوای ژنراتور باید برابر یا بیشتر از آن باشد. ولی اگر مصرف کننده موتوری یا تلفیقی از موتور و روشنایی بود در این حالت بسته به میزان بار سلفی کسینوس فی متغیر خواهد بود لذا بخاطر اینکه موتور در لحظه راه اندازی 5-7 برابر جریان و در حالت ستاره مثلث 3-5 برابر جریان نامی میکشد.

لذا باید توان ژنراتور را به همان نسبت بیشتر در نظر گرفت. جهت استعلام قیمت ژنراتور یا ادوات جانبی ژنراتور با ما تماس بگیرید. جهت انتخاب نوع ژنراتور مورد نیاز به قسمت محصولات مراجعه نمایید. شرکت آسان ژنراتور دانیال حاضر به بستن قرار داد جهت آموزش ژنراتور و آموزش دیزل ژنراتور و آموزش تعمیرات تخصصی با شرکتها و ادارات می باشد.

مثال1) برای مصرف کننده ای با جریان ماکزیمم 100 آمپر اگر مصرف روشنایی داشت حداقل ژنراتوری 100 کاوا در نظر میگیریم ، 100KVA در شرایطی انتخاب میشود که بار به صورت ضربه ای (در یک لحظه کوتاه) به ژنراتور وارد نگردد.

مثال2) برای یک موتور سه فاز 100KW چه ژنراتوری انتخاب کنیم؟ جریان مصرفی موتور:

KVA=(100*10)/8=125

I=VA/√3V=125000/(√3*400)=180.42 A

جهت محاسبه توان ژنراتور به صورت تجربی میتوان جریان ماکزیمم ژنراتور یعنی 1/44*KVA را 2/5 برابر جریان نامی موتور در نظر گرفت یعنی برابر 451/05 . پس یک الکتروموتور 125KVA نیاز به یک ژنراتور حداقل 312/5=2/5*125 کاوا دارد. باید دقت شود که موتور دیزلی مورد نیاز جهت ساخت دیزل ژنراتور  باید یک پله از کاوای ژنراتور بالاتر باشد.

مثلا یک ژنراتور 100KVA نیاز به یک موتور 125KVA دارد. توان موتور دیزلی معمولا بر حسب اسب بخار بیان میشود. لذا هر اسب بخار یا HP برابر 746*W یا 0/746*KW می باشد . توجه شود که این مطالب در مورد ژنراتورهای سه فاز معمولی در ایران (ژنراتورهای شنت) صحت دارد و در صورت نیاز به بار ضربه از ژنراتورهای pmg یا ebs استفاده نمایید که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.

مثلا ژنراتور دارای سیستم تحریک EBS میتواند در لحظه 3 برابر جریان نامی ژنراتور را در خروجی تامین کند. مثلا اگر مصرف کننده شما الکترو موتور باشد در صورتی که در حالت ستاره مثلث یا بوسیله سافت استارتر راه اندازی شود ظرفیت ژنراتور خود را 1/5 برابر توان نامی الکترو موتور در نظر بگیرید.

در صورتی که الکترو موتور شما دارای مدار راه اندازی ستاره مثلث نباشد ، ظرفیت ژنراتور را 2 برابر و اگر دارای سافت استارت درایو باشد توان دیزل ژنراتور را فقط کمی بیشتر از ظرفیت الکتروموتور میتوان در نظر گرفت. ژنراتورهای مکالته دارای سیم پیچ اضافی جهت پاسخ به بارهای ضربه میباشند.(توضیح درایوها جهت راه اندازی الکترو موتور ها بکار میروند ولی خیلی گرانتر میباشند.

آنها ولتاژ و فرکانس خروجی خود را از صفر تا ماکزیمم بصورت نرم افزایش میدهند.لذا جریان راه اندازی الکترو موتور حذف میشود.)

سیستمها و روشهای کنترل اکسایتر ژنراتور:

تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک (AVR) ژنراتور: (مباحث تخصصی)

رگولاتور وسیله ایست جهت تنظیم ولتاژ ژنراتور. ساختار رگولاتور ولتاژ با اکسایتر متفاوت است. زمانی که ژنراتور سه فاز در چرخش است رگولاتور در حال دریافت ورودی از استاتور ژنراتور میباشد. رگولاتورهای ژنراتور با توانایی دریافت ورودی دوم برای کاهش یا حذف هارمونیک های داخلی ناشی از سیگنال بازخورد بار ، برای  بارهای غیر خطی استفاده می شود. دو نوع معمول عبارتند از:

  • رکتیفایر کنترل شده سیلیکون (SCR) - میزان ولتاژ استاتور را اندازه میگیرد و و زمان آتش SCR را تعیین میکند. هنگامی که با بارهای غیر خطی استفاده می شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
  • ترانزیستور اثر میدان (FET) - میزان ولتاژ را از استاتور می گیرد و به سیگنال مدولاسیون پالس عرضی (PWM) به اکسایتر انتقال می دهد. این سبک AVR را می توان برای روش های تحریک استفاده کرد. بارهای غیر خطی سبب ایجاد خرابی در بازخورد(فیدبک) نمی شوند.

سیستم های تحریک ژنراتور چیست

سیستم های تحریک را می توان به عنوان سیستمی تعریف کرد که جریان میدان را برای سیم پیچ روتور یک ژنراتور فراهم می کند. سیستم های تحریک ژنراتور طراحی شده خوب ، قابلیت اطمینان عملیات، پایداری و پاسخ سریع گذرا را ارائه می دهند. 

انواع ژنراتور چیست

چهار روش تحریک عادی ژنراتورها عبارتند از:

  • شنت یا خود تحریک.
  • سیستم تقویت تحریک (EBS).
  • ژنراتور آهن ربای دائمی (PMG).
  • سیم پیچ کمکی (AUX).

هر روش دارای مزایای فردی است. تمام روش ها از یک رگولاتور ولتاژ اتوماتیک (AVR) برای تامین خروجی DC به تحریک استاتور استفاده می کنند. خروجی AC روتور اکسایتر به یک ورودی DC برای روتور ژنراتور اصلی اصلاح می شود. سیستم های پیشرفته تر از یک ورودی اضافی برای رگولاتور ژنراتور استفاده می کنند. 

این مقاله، ساخت، عملکرد و کاربرد را برای هر روش بررسی می کند و شامل نمودار ها و تصاویر برای هر کدام است.

انواع اکسایتر چیست

ژنراتور چیست- Generator Shunt Excitation - ژنراتور شنت یا خود تحریک

ژنراتور شنت یا خود تحریک چیست

روش شنت یک طراحی ساده و مقرون به صرفه برای تامین قدرت ورودی به رگولاتور است. این روش نیاز به هیچ اجزای اضافی یا سیم کشی ندارد. لذا عیب یابی با اجزا و سیم کشی کمتر ساده می شود. همانطور که مولد چرخانده می شود، استاتور برق ورودی به رگولاتور را فراهم می کند. علاوه بر این رگولاتور دارای سنسورهایی است که خروجی استاتور را کنترل می کند. 

رگولاتور ، تغذیه اکسایتر را تامین میکند و به جریان DC تبدیل می شود. توسط رگولاتور جریان بر روی استاتور برای تامین بار خروجی القا می شود.  بزرگترین نقطه ضعف این سیستم این است ، زمانی که ژنراتور زیر بار میرود ، رگولاتور تحت تاثیر بار است . هنگامی که بار افزایش می یابد، ولتاژ شروع به کاهش می کند و رگولاتور باید جریان بیشتری را برای اکسایتر فراهم کند تا تقاضای بار را پشتیبانی کند.

 این باعث می شود که رگولاتور به حدود مجاز خود برسد. اگر ولتاژ رگولاتور فراتر از آن شود، میدان تحریک کاهش می یابد. ولتاژ خروجی به مقدار کمی کاهش می یابد. اگر یک اتصال کوتاه در تغذیه رگولاتور رخ دهد، ژنراتور منبع تحریک نخواهد داشت. این باعث از دست دادن ولتاژ خروجی ژنراتور می شود. 

ژنراتور با روش شنت یا خود تحریک می تواند در بارهای خطی (بار ثابت) استفاده شود. دستگاه هایی که بارهای غیر خطی دارند (بار متفاوت مانند موتور) ، ژنراتوری با این روش تحریک توصیه نمی شود. هارمونیک های مرتبط با بارهای غیر خطی می توانند باعث تخریب میدان تحریک شوند. 

سیستم تقویت تحریک ژنراتور (EBS)

ژنراتور چیست- EBS Excitation- ژنراتور با سیستم تقویت تحریک EBS - Generator

سیستم EBS شامل همان اجزای پایه ای است که سیگنالهای ورودی و خروجی از AVR را فراهم می کند. اجزای اضافی این سیستم عبارتند از:

  • ماژول کنترل تقویت تحریک (EBC)
  • تقویت تحریک ژنراتور (EBG).

EBG بر روی انتهای شافت ژنراتور نصب می شود. ظاهر فیزیکی آن همانند یک آهنربای دائمی است. EBG تغذیه کنترلر را هنگامی که ژنراتور میچرخد ، تامین میکند. ماژول کنترل EBC به طور موازی به رگولاتور و اکسایتر وصل شده است. EBC سیگنال را از رگولاتور دریافت میکند.

 هنگامی که مورد نیاز است ، کنترل کننده سطوح مختلف جریان تحریک را در سطوحی که به نیاز سیستم بستگی دارد را برای اکسایتر فراهم می کند.  تغذیه اضافی به سیستم تحریک از افزایش بار پشتیبانی می کند. این اجازه می دهد به استارت شدن ژنراتور و سپس بازیابی ولتاژ تحریک.  این سیستم تحریک برای ژنراتورهای دائم کار توصیه نمی شود.

 این برای کاربردهای اضطراری یا پشتیبان در نظر گرفته شده است. هنگامی که ژنراتور شروع به کار می کند، سیستم EBS خاموش می شود تا زمانی که سرعت به حد خود رسیده باشد. EBG هنوز هم قدرت را تولید می کند اما کنترل کننده آن را اثر نمی دهد. این سیستم برای پاسخ دینامیکی  راحت تر و مطابق با الزامات برای ارائه جریان اتصال کوتاه تا 300٪ طراحی شده است.

پاسخ به بارهای غیر خطی مانند الکتروموتور ، در مقایسه با روش شنت یا خود تحریک بهبود یافته است.

ژنراتور مغناطیسی دائم (PMG)

PMG Excitation - ژنراتور مغناطیسی دائمی (PMG) - generator-

ژنراتور مغناطیس دائم PMG چیست

ژنراتورهایی که مجهز به آهنرباهای دائمی هستند، از روشهای شناخته شده به طور جداگانه تحریک میشوند. یک آهنربای دائمی در انتهای محور شفت ژنراتور سنکرون مغناطیس دائم نصب می شود.  هنگامیکه شفت ژنراتور چرخانده می شود، PMG سیگنالی جداگانه را به رگولاتور می دهد.

رگولاتور از توان آن در هنگام عرضه بارهای غیر خطی مانند؛ استارت الکتروموتور استفاده میکند.  هنگامی که شفت ژنراتور چرخانده می شود شکل موج واضح ، ایزوله و  3 فازی بدون وقفه تولید می شود. برخی از مزایای استفاده از ژنراتورهای مجهز به روش تحریک PMG عبارتند از:

  • میدان تحریک از بین نمیرود و اجازه می دهد که متحمل اتصال کوتاه های  لحظه ای شود.
  • تغییر بار بر میدان تحریک تاثیر نمی گذارد.
  • ولتاژ در لحظه راه اندازی اولیه ایجاد می شود و به مغناطیس باقی مانده در پسماند ژنراتور بستگی ندارد.
  • در لحظه استارت الکتروموتور، میدان تحریک به علت عدم تغذیه مستقیم رگولاتور سقوط نمی کند.

سیستم PMG وزن و اندازه را به انتهای ژنراتور اضافه می کند. این روش تحریک اغلب برای برنامه هایی کاربردی است که از بارهای غیر خطی و موتورهایی استفاده می شود که در لحظه راه اندازی و خاموش شدن اعوجاج ایجاد می کنند.

سیستم تحریک سیم پیچ کمکی (AUX)

 - generator - Auxiliary Winding Excitation - ژنراتور با سیم پیچ کمکی AUX

روش سیم پیچ کمکی برای سال ها استفاده شده است.از این روش در کاربرد دریایی تا صنعتی استفاده می شود و در تاسیسات بزرگتر کاربرد بیشتری دارند.  این سیستم تحریک یک میدان تحریک جداگانه دارد، اما از جزء متصل به انتهای محور ژنراتور استفاده نمی کند. این روش ها از چرخش محور و یک آهنربای مغناطیس دائم یا ژنراتور برای تحریک اضافی استفاده می کنند. 

سیم پیچ تک فاز اضافی روی استاتور نصب شده است. همانطور که شفت ژنراتور چرخانده می شود، سیم پیچ های اصلی استاتور ولتاژ را به رگولاتور ارسال می کنند.  سیم پیچ تک فاز تغذیه رگولاتور را تامین می کند. این باعث ایجاد ولتاژ تحریک اضافی در بارهای غیر خطی می شود.  برای بارهای خطی روش تحریک شانت، EBS، PMG و AUX می توانند مورد استفاده قرار گیرد. 

تحریک شنت بصرفه ترین روش است.  برای بارهای غیر خطی، روش های تحریک EBS، PMG و AUX می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تحریک PMG شایع ترین روش است.

کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است. مارا با ذکر پیشنهادات و انتقادات خود در ارائه مطالب مفید به جامعه مهندسین در زیر صفحه یاری نمایید. این مقاله نوشته مهندس دانیال موسوی است که با چند سال تجربه عملی ، انجام تحقیق در مورد ژنراتورهای برق و خواندن مقالات مختلف بمنظور افزایش سطح علمی کشور نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

با تشکر از مطالعه شما ، شرکت آسان ژنراتور دانیال فعال در زمینه :

  • خرید ، فروش ، تعمیرات ، آموزش و فروش قطعات دیزل ژنراتور
  • برق صنعتی - اتوماسیون - تابلو برق

به روز رسانی 1400/3/16


لطفا جهت دریافت کاتالوگ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

برچسب ها مقاله برق

Ahmad
تاریخ ثبت نظر: 1402/04/23
سلام وقت بخیر با تشکر از شما استاد گرامی و مطالب ارزشمند شما
میلاد
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/18
سلام و درود...میخواستم بدونم خود اکسایتر شامل چه نوع ژنراتوری هست؟DC یا AC
محمد
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/10
ضمن خسته نباشید توضیحات خوبی داده بنظرم بسیار عالی
مرتضی مرادی
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/07
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم آیا ژنراتور 3 فاز میشه بصورت تک‌ تک از فاز ها استفاده کرد آیا دستگاهی برای این کار باید خرید آیا ضرری برای ژنراتور داره
مرتضی مرادی
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/07
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم آیا ژنراتور 3 فاز و میشه 1 فاز استفاده کرد یعنی بصورت تک تک از فاز ها استفاده کرد برای استفاده کردن دستگاهی احتیاج داره مشکلی پیش میاد اگه از 3 فاز 1 فاز استفاده کنیم
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/11
اگر بخواید ما میتونیم انجام بدیم براتون.
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/08/11
سلام از تک تک فازها استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان بارتون بالانس باشه. میتونید هم بدید سیم پیچی براتون بصورت تک فاز بپیچن.
سهراب
تاریخ ثبت نظر: 1399/07/22
سلام من یک ژنراتور سه فازگرفتم ازکجابفهمم چندکاوهست روش چیزی ننوشه فقط جای کلیدش زده ۳۸۰V50HZ
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/07/23
سلام فهمیدنش سخته. متاسفانه در بازار باب شده که ژنراتور نو رو هم پلاکشو عوض میکنند. شما به قطر کابل خروجی از ژنراتور و به گرمایی که زیر بار تولید میکنه و میزان افت ولتاژش دقت کنید تا بفهمید چند آمپر هست.
مرتضی
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/13
با سلام و خسته نباشید بابت درج اطلاعات مفید و علمی.من یک ژنراتور ۷۵۰کاوا دارم که چند روزه باید مدام ولتاژ خروجی ژنراتور رو باید با پتانس ولتاژavr تنظیم کنم علت چی میتونه باشه؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/18
سلام به احتمال قوی ایراد از رگولاتور ژنراتور هست.
رضانکیسا
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/04
با درود بسیار ...بابت درج اطلاعات مفید و پاسخگویی صادقانه خداقوت میگم و براتون آرزوی سلامتی دارم...پیشنهاد دارم یک گروه تلگرام یا واتساپ در این خصوص تشکیل دهید...سپاسگزارم
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/05
سلام یک کانال تلگرام داریم که بعضی از مطالب مفید رو اونجا قرار میدیم: AsanGenerator@
عماد
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/03
با سلام خدمت شما و با تشکر از مطلب مفید بالا اگر امکانش هست لطفا درباره ی چگونگی مراحل آزمایش هایی که بر روی سیستم تحریک ژنراتور های نیروگاهی انجام می شود توضیحی دهید و یا منبعی را برای مطلع شدن از آن به بنده معرفی بفرمایید . با سپاس
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/06/03
با سلام سیستم تحریک ژنراتورها شبیه به هم می باشد و از دو یا چهار کابل استفاده میشود. ژنراتورهای نیروگاهی رو با اندازه گیری جریان و ولتاژ تحریک، تست دیود، میگر تست و ولتاژ و جریان خروجی تست و آزمایش میکنند. اگر رگولاتور در دسترس نبود باید از یک اینورتر آمپر بالا استفاده کرد.
مهدی
تاریخ ثبت نظر: 1399/05/19
سلام خسته نباشید من یک زنراتور سه فاز میخوام که 100امپر باشه ایا میشه این زنراتور را با بر شهر راه انداخت حالا با موتور یا هر چیزی و برق من را تامین کنه وقیمت این زنراتور چقدر هست
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/05/19
سلام بله، جهت استعلام قیمت ژنراتور تماس بگیرید.
فرهنگ
تاریخ ثبت نظر: 1399/04/25
سلام من یک ژنراتور ۱۰کیلووات سه فاز دارم یک دیفر پیکان به ژنراتور وصل کردم تا گاردان موتور فرگرسون برق تولید کنه ولی هیچ برقی تولید نمیکنه
اسدی نیا
تاریخ ثبت نظر: 1399/04/31
سلام پس ماند ژنراتور از بین رفته . شما یک ولتاژ DC به تحریک اکساتیر بده . و ولتاژ خروجی را اندازه گیری کن . در صورت که در خروجی ژنراتور برق داشتی . ژ نراتور سالمه و می تونی برق DC را قطع کنی و از ژنراتور اشتفاده نمایی
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/04/27
سلام مشکل از تحریکه
سعید زمانی
تاریخ ثبت نظر: 1399/03/31
سلام یه ژنراتور 10کاوا 3فازداریم که ازیکی از خروجیها خروجی یه پمپ کفکش تکفاز 68متر پرتاب کابل برقش خروجی از ژنراتور و کابل برق پمپ داغ میکنه علت چیه درضمن خروجی اب پمپ هم خیلی ضعیفه
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/03/31
سلام شما یا کابلتون ضعیفه یا اتصالاتش اکسید شده برقو درست رد نمیکنه و داغ میکنه.
سعید باقری
تاریخ ثبت نظر: 1399/01/20
سلام من سعید باقری طراح وسازنده شخصی توربین های ابی از 100 وات (مسافرتی)تا 100 کیلوات( به منظور سایر مصارف)هستم بسیار مایلم با یک جوینت برقی کوپل شوم در صورت تمایل میتوانیم مذاکره کنیم؟.در حال حاضر در نیروگاه تلمبه ذخیره سیاه بیشه فعالم.
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/01/20
سلام ما در خدمت صنعت کشور هستیم.
بهرام جمشیدی
تاریخ ثبت نظر: 1399/01/14
باسلام ودرود.استاد ببخشید یک دیزل 50kvaداریم که خروجی صفر ولت می باشد در زمان تحریک به چند ولت و حتی سی ولت میرسد و زمانی که به سی ولت میرسد دیزل خاموش میگرد ایا احتمال از دیودها می باشد یا؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1399/01/14
سلام شما به یک متخصص ژنراتور دارین ولی شک بنده هم به دیوداشه.
محسن
تاریخ ثبت نظر: 1399/01/04
سوال داشتم. تعداد دور ارمیچر اصلی وقطر سیمش رو واسه ژنراتور استمفورد 60kva دوستان کسی داره
saeid
تاریخ ثبت نظر: 1398/11/19
سلام وقتتون بخیر روی تخت کلمپ خروجی ژنراتور ۷ تا کابل اومده که ۴ تا کابل یک سمت و ۳ تا دیگه سمت دیگه بسته شده و از ۴ تا کابل یک سمت به عنوان خروجی گرفته شده و به بریکر تابلو برق وصل شده سوال اولم اینه که اون ۳ تا کابل دیگه چیه؟ و سوال دوم نحوه تست اهمی و عایقی سیم پیچ های ژنراتور هست چون گفتن سیم پیچ به بدنه راه میده میخواستم خودم چک کنم ممنون میشم پاسخ بدین
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/11/19
سلام سمت دیگه خروجی 110 ولته ژنراتوره اگر سرهای خروجی ژنراتور به بدنه راه بده ژنراتور سوخته.
وحید قلاوندی
تاریخ ثبت نظر: 1398/10/24
یه موتور بنزینی 10KVA هست که نوسان ولتاژ دارد...یعنی هرگاه یه وسیله 3 یا 4 کیلو واتی به آن وصل میکنیم ولتاژ خروجی کم و زیاد میشود ...این حالت میتونه از AVR باشه ؟ لطفا راهنمایی کنید...در ضمن مدل موتور KIPOR زرد رنگ میباشد
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/10/24
نوسان ولتاژ موقع استارت الکتروموتور طبیعیه. در لحظه اول راه اندازی الکترو موتور فرکانس و ولتاژ خروجی موتور برق افت کرده و بعد از 1-3 ثانیه دور موتور برق سریعا بالا میرود و ولت و فرکانس خروجی از حد خود بیشتر میشوند.
سید حتیف
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/23
سلام من میخواستم درباره اینبه پریم که میشه ولتاژ جنراتور تنظیم کرد یعنی کم. یا زیاد کرد از روی avr لطفا رهنمای کنید
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/24
با سام هر رگولاتوری متفاوته باید به کاتالوگش مراجعه کنید. ولی اگر در مورد ژنراتور اطلاعات کافی ندارید این کارو نکنید چون ممکنه با بالا بردن ولتاژ ژنراتور رو بسوزونید.
محمدموسوی
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/20
باعرض سلام،(سیم پیچی )ژنراتور وتعمییرات تخصصیش هم آموزش میدهید؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/21
سلام بله آموزش تئوری سیم پیچی ژنراتور داریم توی دو روز. آموزش عملی نیاز به حداقل 6 ماه زمان داره
میترا
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/14
سلام من راجب searl generator ژنراتور های سارل که با مغناطیس و کوانتوم ساخته شده...دنبال روابط ریاضی و اطلاعات کاربردی اش هستم برای پروژه دانشگاهی ممنون میشم راهنماییم کنید
حسین
تاریخ ثبت نظر: 1399/02/07
سلام هزینه آموزش تئوری سیم پیچی ژنراتور چه مقدار هست؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/15
با سلاماین مباحث توی فیزیک مغناطیس و موج و کوانتوم مفصل توضیح داده شده و مطالب تکمیلیشو باید بسط بدید به این اطلاعات. مطلب به زبان انگلیسی خیلی زیاد هست. ایشالا در آینده روش کار میکنیم. اگر مطلبی بود برای عموم بدرد میخورد برای ما هم بفرستید.
ایمان
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/09
سلام خسته نباشید.روی۱ژنراتور۳فازکارکردم ژنراتورروشن میشه بعدازچندثانیه خاموش میشد دلیلش ازنظرشماچیه؟میخوام بدونم دلیلش مدارفرمانشه یامکانیکیه...البته بدون بار
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/09
اغلب بخاطر مشکل برقیه
حسین
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/07
با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون . در صورت سوختن چندتا از دیودها و عدم دسترسی به دیود سالم چه راهکاری میتونیم داشته باشیم؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/16
سلام میتونید از دیودهای با ولتاژ و آمپر بالا استفاده کنید
غفاری
تاریخ ثبت نظر: 1398/07/02
سلام ،من تو یه پروژه تونل سازی کار میکنم دو تا ژنراتور ولوو داریم که پس از آسیب دیدن کابل داخل تونل خودبخودی ولتاژ فاز به فازمون به 425و فاز به نول245شد علت افزایش ولتاژ ژنراتور میتونه چی باشه با کمال تشکر از راهنمتیتون
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/07/03
سلام رگولاتور ولتاژ باید تنظیم یا تعویض بشه
Moannad
تاریخ ثبت نظر: 1398/05/08
ممنون بابت اطلاعات مفید درج شده مجموعهء اکسایتر و avr کنترل ولتاژ خروجیِ ژنراتور رو بر عهده دارند اما در حین افت ولتاژ خروجی بخاطر بار مصرف کننده ،گشتاور رو دیزل چطور بصورت هوشمند تامین میکنه؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/05/11
اگر بار ژنراتور زیاد باشه موتور کم میاره و افت ولتاژ و دور طبیعیه ولی اگر زیاد از حد باشه مجاز نیست. موتورهایی که پمپ اونها برقیه و اکچویتور دارن کمی بهتر عمل میکنن و موتورهایی که سوزنهای اونها برقیه کمترین افت گشتاور رو دارن
محمدیعقوب صمیم
تاریخ ثبت نظر: 1398/04/04
واقعاًازمعلومات زیباتان مستفید شدم،برادرعزیزاګردرباره ژنراتور معلومات دیګری دارید به ایمل آدرس ماروان کنید
سیدرضا
تاریخ ثبت نظر: 1398/03/24
سلام یه مطلب خونوم که از ختزن نمیشود برای کاهش جریان برق در ژنراتور استفاده کرد علت عدم استفاده از خازن چیست اطلاعات وسیع میخام ولی دسترسی ندارم
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/04/01
1/5 تا 2/5 برابر بسته به نوع موتور و ژنراتور
احمد دهقان
تاریخ ثبت نظر: 1398/04/01
سلام نسبت انتخاب ژنراتور با الکترو موتور و دیزل ژنراتور را توضیح دهید
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/03/25
سلام بخاطر جریان برگشتی هست کتاب در این زمینه هست
آرمین
تاریخ ثبت نظر: 1398/02/26
سلام توضیحاتتون خیلی کاربردی بود. لطفا نحوه میگر تست گرفتن از آلترناتور را هم توضیح دهید
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/02/26
با سلام ، بوسیله میگر تست میتونید تا حد عایق سیم پیچ ولتاژ اهم متر رو بالا ببرید تا هر گونه نشتی سیم پیچ رو نشون بده. برای این کار مقاومت سیم پیچ اکسایتر و سیم پیچهای اصلی رو نسبت به بدنه اندازه گیری میکنیم که نباید راه دهند. مقاومت دو سر اکسایتر در حدود 9 اهم و مقاومت سیم پیچهای اصلی بسیار کم میباشد.
مهدی
تاریخ ثبت نظر: 1398/02/20
خروجی برق زنراتور در حد 240 ولت نشان می دهد میشه با بالا بردن دور موتور ولتاز زنراتور را تا 380 ولت رساند البته با در نظر گرفتن فرکانس ثابت 50 هرتز
دانیال
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/16
خیر دور ژنراتور رابطه مستقیم با فرکانس داره
جواد
تاریخ ثبت نظر: 1398/02/11
با سلام آيا براي توليد برق از ژنراتور حتما نياز است كه يك منبع ولتاژ دي سي به سيم پيچ ژنراتور بعنوان تحريك اعمال شود؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/02/12
سلام بله
سیدرضا
تاریخ ثبت نظر: 1398/01/27
سلام به تحریک ژنراتور برق باطری وصل کردم .خروجی فازها 145شد اگه بخام ولتاژ بره بالا باید ولتاژ تحریکو از 12بالاتر ببرم؟ رگلاتور در چه رنجی هایی ولتاژ میدهد
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/01/29
سلام ، رگولاتور ولتاژ dc خروجیشو تا حدی میبره بالا(تا 170 ولت) تا ولتاژ فاز به فاز خروجی ژنراتور 400 ولت بشه
حمید
تاریخ ثبت نظر: 1397/12/29
با درود بر شما استاد عزیز در متن فرمودید که ولتاژ تحریک تولیدی توسط AVR به مقدار 12 ولت دی سی می باشد اما در منوال ژنراتور استمفورد ذکر شده که با استفاده از یک باطری 12 ولت و اتصال به سیم یچ اکسایتر، 10 درصد ولتاژ نامی تولید می شود
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/01/01
البته مکانیزم ژنراتورهای مختلف با یکدیگر مختلف است و نیازمند ولتاژ متفاوتی جهت تحریک میباشند. در بعضی مدلها avr ممکن است تا 170 ولت ولتاژ تولید کند.
خسرو
تاریخ ثبت نظر: 1397/12/05
با سلام رو سکوی نفت کار میکنم چها رتا مولد 400 کیلو وات داریم 400 ولت میخواستم بگم میتونم نقطه نول ژنراتورها رو با یه کابل به بدنه سکو متصل کنم آخه ارت فالت ریاد داریم بخصوص رو یو پی اس ها
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1397/12/05
سلام خیر چون نول یو پی اس متفاوته
میلاد تکمه چی
تاریخ ثبت نظر: 1397/11/25
سلام دوستان عالی بود خیلی جامع بود دستتون درد نکنه کاشکی میشد متنو دانلود کرد و پی دی اف بود سپاس فراوان
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1397/11/29
با سلام و سپاس- به خاطر به روز رسانی روزانه مطالب سایت بهتر است هر روز مطالب ما را دنبال کنید.
sajjad
تاریخ ثبت نظر: 1397/10/13
سلام عالی بود ولی فایل pdt هم اگه بود عالی تر میشد
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/16
سلام بخاطر به روز رسانی روزمره اطلاعات بهتره هر دفعه مطالبو همینجوری چک کنید و از مطالب جدید استفاده کنید
مهدی
تاریخ ثبت نظر: 1397/09/03
درود فراوان و سپاس بابت این مطلب عالی
شهری
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/17
سلام ممنون از محبت شما-برای کارگاهم که برق سه فاز 100 امپر دارم میخواهم ژنراتور بخرم-لطفا چه نوع مدلی با چه کاوایی باید بگیرم
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/18
شما نیاز به دیزل ژنراتور 100 تا 300 کاوا نسبت به نوع بارتون که چقدرش موتوریه و چقدرش روشنایی نیاز دارید.
sh.r
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/16
ممنون درود بر شمال
عرفان حیدر
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/15
سلام نحوه سر بندی ژنراتور ها رو میخواستم بدونم روی تخته ۶ تا سر سیم هست میخواستم بدونم با یک حرکت چرخشی بدون دیزل چجوری برق بگیریم از سر سیم ها
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/16
با سلام ، روی تخته کلمپ خروجی ژنراتور 3 یا 7 سر وجود دارد که 3تای آنها 110 ولت و 3تای دیگر 230 ولت نسبت به نول و یکی هم با تعداد سرهای زیاد ، نول میباشد. در ژنراتورهای 4 قطبی معمولی اگر دور ژنراتور به 1500 دور برسه میتونید از این برق استفاده کنید.
رضایی
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/08
بسیار عالی بود
محسن
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/07
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون که بدون هیچگونه چشم داشتی در اختیار دیگران گذاشتید. دمتون گرم
حمید
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/01
سلام.علت ثابت نشدن ولتاژ توسط استابیلت چیست
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/02
سلام اکسایتر باید چک شود
كياني
تاریخ ثبت نظر: 1397/07/01
با سلام و تشكر از بابت اطلاعات
mostafa
تاریخ ثبت نظر: 1397/06/22
سلام.یه ژنراتور ولوو دارم .که پوسته بیرونی دینام داغ میکنه و ژنراتور از زیر بار درمیاد .دلیل داغ کردن دینام چیه ؟؟؟
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1397/06/23
سلام باید چک بش. احتمالا سیم پیچش نیم سوز شده
فاضلی
تاریخ ثبت نظر: 1397/05/31
سلام. ممنون میشم اگه در مورد سیم پیچی استاتور ژنراتورهای موتوربرق های بنزینی موجود در بازار مطلب بذارید بخصوص در مورد سربندی این استاتورها. ممنون
آسان ژنراتور (مدیریت)
تاریخ ثبت نظر: 1398/09/16
سلام. چشم به زودی....
ناصری
تاریخ ثبت نظر: 1397/05/12
سلام خیلی مفید وخلاصه
مسعود
تاریخ ثبت نظر: 1397/05/05
سلام خیلی ممنون بابت اطلاعات مفید و کاربردیتون خیلی بدردم خورد،وظیفه تک تک قسمت های ژنراتور رو توضیح دادین که تو رفع ایراد خیلی کمک میکنه
علی علی نژاد
تاریخ ثبت نظر: 1397/04/30
بسیار عالی بود,اجرکم عند الله..
سعید دهقانی
تاریخ ثبت نظر: 1397/04/27
درود و سپاس از شم
علی حصاری
تاریخ ثبت نظر: 1397/04/03
سلام اطلاعات خیلی مفیدی بود از لطف شما متشکرم
علی حصاری
تاریخ ثبت نظر: 1397/04/03
سلام اطلاعات خیلی مفیدی بود از لطف شما متشکرم
احمد
تاریخ ثبت نظر: 1397/03/28
سلام بسیار عالی
رضانکیسا
تاریخ ثبت نظر: 1397/02/17
درود بسیار ..بابت مطالب تشریح مکانیسم ژنراتور خیلی تشکر دارم وامیداست در آینده ای نه چندان دور بتوانیم از محصولات شما استفاده کنیم..باتشکربسیار